Friday, July 22, 2011

Labu


Comelkan gambar ni? seronok saya tengok hasil tanaman saya yang secotet ni di samping tanaman lain. Nampaknya walau campak-campak je boleh dapat hasil jugak. Benih yang baik, kalau jatuh ke tanah boleh dimakan hasilnya. Tapi kalau jatuh ke laut hanyut la. Hahahha....suke2 hati tukar bidalan yek.

Ini jenis labu kuning. Adik bongsu saya suka sangat makan cekodok labu. Lepas ni boleh la makan cekodok labu selalu yek. Housemate saya la yang ajar cara nak buatnya. Sangat la senang kalau nak buat. Just rebus labu tu, taruk garam sikit. Then lenyekkan dan campur dengan gandum, gula dan air. Senang sangat kan. Saya dah tua-tua ni baru tahu yang labu boleh buat cekodok. Memang sedap.

Saya cuba google tentang khasiat buah labu ni. Rupanya sangat banyak. Selain untuk di makan boleh juga diguna untuk rawatan kesihatan kulit. Labu sangat kaya dengan serat, vitamin dan mineral yang membantu menjadikan kulit lebih cerah dan muda berseri. Boleh juga di buat masker dengan campuran bahan tertentu. Campuran labu+madu+serbuk kulit kayu manis boleh merawat kulit kering.Emm.....boleh try ni.

Kalau agak-agak takde sayur nak masak saya boleh petik pucuknya untuk masak lemakkan? Dulu masa saya masih di bawak ketiak mek saya, pucuk ubi keledek selalu jadi mangsa bile saya tengok takde sayur dalam peti sejuk.

Tapi yang paling saya suka adalah lepat labu. Si hero tu pon suka sangat dengan lepat labu. Sebab tu masa dia tamat latihan kami bawak untuk bekal.

No comments:

Post a Comment