Sunday, June 19, 2011

TANAMAN SAYA

Wah.......bunyinya macam saya ni pekebun yang berjaya. Padahal 2-3 pokok je yang saya tanam. Harini ni terasa macam nak berkongsi apa yang saya dah tanam. Sekadar perkongsia untuk menyemarakkan semangat untuk hijaukan bumi. Ok,jom kita lihat apa yang saya dah tanam ye.

Justify Full
Pokok keledek ni baru je saya pindahkan. Tu yang rupanya layu semacam. Mula-mula saya tanam dekat dengan pokok kangkung & pokok pandan. Sekali saya tengok pokok pandan & kangkung saya dah macam nak mati plak. Pokok keledek ni cepat je menjalar. Tu yang saya pindahkan. Kang tak bleh makan kangkung nanti

Kan betul saya cakap. POkok pandan saya ni tak berapa nak subur je nampak. Habes nutrien kene serap dek keledek tu. Harap-harap pasni pandan ni boleh membiak lebih baik. Saya memang selalu guna pandan ni. Nak buat kueh la, masak pengat la. Macam-macam lagi lah. Pokok kangkung yang tinggal hanya beberapa helai je tuh. Kesian .....


Dari kiri ke kanan- pokok pudina, halia, anak cili yg baru je naik, kunyit, daun cekur dan aloe vera. Pokok pudina tu saya beli masa ke cameron Highland haritu. Saya pun tatau nak guna time bila pokok tu. Belum pernah lagi hayat hidup saya guna daun pudina dalam masakan ke apa. Anak cili tu pulak tumbuh bila saya campak cili yang dah busuk dalam tu. Malas nak buat tempat semaian, saya campak je. Nanti bila dah besar sikit baru saya alihkan.


Ni pulak pokok labu. Ada tiga lubang je. Asalnya biji labu tu saya try campak je kat situ. Tak sangka pulak tumbuh anak pokoknya. Bila saya alihkan 2 anak pokok tu saya tengok pertumbuhannya tak berapa bagus macam yang tumbuh kat tempat asal tu. Ntah kat mana silapnya. Padahal saya taruk je baja.

NI pulak saya tatau nak cakap pokok apa. Sebabnya bila saya tanya orang kat sini dieorang tatau ni pokok apa. Tengok rupa memang macam pokok kunyit, tapi bukan. Bila sentuh daunnya akan keluar bau yang macam sejenis serangga. Kami kat kampung panggi pokok 'pijat. 'P' itu sila sabdukan ye. Baru betul cara sebutnya. Biasanya kami letak dalam masak gulai tempoyak. Gulai tempoyak mek saya memang femes. Tak sah kalau tak letak daun pokok pijat nih.

Ni pulak pokok kacang parang. Benihnya saya ambil dari rumah kakak saya di Yong Peng. Sayapun baru je kenal sayur nih. Sedap jugak bila kakak saya goreng masa kami ke sana. Tu yang saya pun bawak benihnya untuk di tanam. Mr Abe tengah skodeng sayur ni yang dah keluarkan bunga. Tak lama lagi keluarlah buahnya. Paranya memang sangat rendah. Takde kayu la nak buat para. Nasib baik la jugak ada yang setinggi paras pinggang tuh. Kalau tak alamatnya menjalar atas pokok manggis la kacang parang nih.

Yang takde dalam entry ni ialah pokok lengkuas, daun kesum,tebu, nenas, bendi, terung dan ubi kayu yang pernah kene 'usik'. Tapi la ni dah besar. Nak ambil pucuk ubi wat masak lemak pon boleh dah. Tapi saya tak ambil gambarnya sebab kawasan tu dah penuh dengan rumput. Daripada mencacatkan pandangan baik saya tak letakkan kan. Yang pokok terung & bendi tu pulak saya nampak cam dah kekuningan je daunnya. Tak cantik dah. Hehehe.....

No comments:

Post a Comment