Wednesday, February 9, 2011

Bawa Bekal Ke Tempat Kerja

Sekarang ni bulan Februari 2011 kn? sejak Jan 2011 saya dah ubah skit budget perbelanjaan keluarga kami. alhamdulillah tahun ni kami sekeluarga berazam untuk bawak bekal ke tempat kerja. sebenarnye ini idea asal Mr Abe sy tuh. Bagus betol Menteri Kewangan kesayangan saya ni. sy sebagai timbalan menyokong ajele. sy ni bukannye pandai masak pon. Goreng ikan ngan sayur pandai la. Nasib baik Mr Abe tuh jenis yg tak cerewet. Asal boleh telan die on jek.hehehe....nasib la dpt isteri yg tak berape pandai masak nih. Sejak tu sy ni jadi pengunjung setia blog Mat Gebu & myresipi . Ade gak la beberapa resepi yg buat Mr Abe teruja. Tapi sy cari yg simple2 jek. Yang byk bahan or agak cerewat cara nya saya masuk folder KIV dlu.nyeh...nyeh...

kenapa agaknye saya bawak bekal? saya ni kedekut ke? cerewet bab2 makan ke? pandai sgt masak ke? oooo....tidak2.....sy bukan dalam kategori tu. tapi sejak kami baca buku Kemana Wang Anda banyak bende yg menyedarkan kami. Memang saya sarankan sape2 utk baca buku ni. Harganya pon tak mahal, RM 20.00 jek. Kalu korang sekeluarga gi makan di Mc D or KFC budgetnya mungkin lebih mahal dr harga buku ni.



Antara sub topik dalam buku ini ialah 'Tingginya Kos Untuk Makan'. topik ni mengupas kajian tentang perbelanjaan yang kita spend untuk makan2. Bile saya kira perbelanjaan saya balik, rupa2 nya sangat la banyak yang saya telah habiskan. Jom tengok berapa yang telah saya & Mr Abe habiskan sepanjang 3 tahun kami hidup bersama:

Breakfast - Teh Tarik / Rori canai / Ns Goreng = RM 3.00
Lunch - Nasi / Lauk / Sayur /Air Suam = RM 4.00
Total = RM RM 7.00
** Anggaran ni utk budget makan yg murah jer. mungkin lebih sebenarnya

RM 7.00 x 2 org ( Mr Abe & sy) = RM 14.00
RM 14.00 x 20 hari (sebulan ) = RM 280.00
RM 280.00 x 240 hari (setahun) = RM 2,803.00
RM 2,803.00 x 3 tahun = RM 8,409.00

***WINK...WINK...KALU TOP UP SKET LAGI DA BOLEH BUAT DOWNPAYMENT RUMAH KAN?

Tu br calculation utk 3 tahun. Kalaulah dari dulu lagi saya ada kesedaran tentang ni tentu da banyak yang dapat saya buat dengan jumlah tuh. kenape agaknya saye susah2 buat calculation bagai tu yek. sebenarnya saje je utk memotivasi kan kami sekeluarga. So, apa kata kite pakat2 bawak bekal ke pejabat. mule2 memang orang keliling kita akn kata mcm2. Tapi takpela, pilihan di tangan sendiri kn? maafkan depa kalu depa kata yg negatif. Kite ambil yg positif jek. Jom tengok menu simple yg saya masak utk bekal hari ini :-

1 ) Bekas pink utk princess Najla - Mee Sup
2) Yg tengah saya punya - Mee Sup jugak
3) Bekas hijau Mr Abe punye - Nasi putih & tom yam

* Roti sekeping dlm pinggan tu baki b/fast.

No comments:

Post a Comment