Tuesday, June 21, 2011

Doa Solat Sunat Dhuha


“Ya Allah, sesungguhnya waktu dluhaa adalah waktu dluhaa-Mu, keagungan adalah keagungan-Mu, kebagusan adalah kebagusan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, kekuasaan adalah kekuasaan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu. Ya Allah, apabila rizqi kami di atas langit, turunkanlah, bila dalam bumi, keluarkanlah, bila sukar, mudahkanlah, bila haram, sucikanlah, bila jauh, dekatkanlah, dengan hak waktu dhuhaa, keagungan, kebagusan, kekuatan dan kekuasaan-Mu. Berilah kepada kami apa-apa yang telah Engkau berikan kepada hamba-hamba-Mu yang shalih-shalih.”


Saya terpikat dengan doa dhuha ini selepas dengar nasyid dendangan kumpulan UNIC. Sebelum ni kalau saya solat dhuha saya tak tahu pun dia ada doa khas. Sungguh jahil saya. Walaupun saya tahu kita boleh doa dan mintak apa saja pada Allah tapi kalau ada doa tertentu lagi baik kita baca kan? Sungguh kerdil dan jahilnya saya rasa. Dah 30 tahun hidup di bumi Allah baru jumpa doa Dhuha. Malunya .......

Tapi ibarat kata Irfan Khairi, tiada istilah terlewat bagi melaksanakan sesuatu yang baik. Kerana sekurang-kurangnya kita menjumpai dan melaksanakan sesuatu yang baik semasa kita hidup. Jadi, pelaburan yang baik tidak menunggu masa yang terbaik. Ia adalah masa sekarang, kini dan saat ini.

Pening tak baca ayat saya? Hehehe...pendek kata saya nak cakap let's do it now. Sebab kita dah tak dapat pusingkan waktu. Jadi, bila kita sedar yang kita dah terlewat, jangan bertangguh lagi. Lakukannya sekarang.

Bermulanya fasa kehidupan yang bermula dengan angka 3, saya harap ianya akan menjadi amalam harian saya. Sebab umur saya dah berada di waktu 'Zuhur'. Kena perbaiki amalan wajib dan perbanyakkan yang sunat. Semoga Allah mempermudahkan.

Di sini saya kongsikan beberapa info berkenaan solat Sunat Dhuha untuk sama-sama kita manafaatkan. Insya Allah ...

Waktu mengerjakan Solat Dhuha

Menurut hadith Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan: “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.”

Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

Menurut pandangan lain:-

- Waktu Dhuha bermula sejam selepas syuruk, dan berakhir setengah jam sebelum masuk waktu Zuhur.

- Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai se-penggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.


Cara melakukan solat Dhuha

1. Rakaat pertama

  • Membaca al-Fatihah
  • Membaca Ayatul Kursi
  • Membaca Surah Al-Syams

2. Rakaat kedua

  • Membaca al-Fatihah
  • Membaca Surah ad-Dhuha
Hadis Berkisar Solat Dhuha

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya : “Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”


Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : “Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

2 comments:

  1. alhamdulillah semoga anda beroleh rahmat atas perkongsian ini

    ReplyDelete
  2. Zaidah- Rahmat untuk kita semua Insya Allah.

    ReplyDelete