Monday, June 6, 2011

Perubahan Angka

Alhamdulillah...pagi ni telefon dan wall FB saya diterjah dengan ucapan dari kawan2 dan saudara-mara yang mengingati hari kelahiran saya. Terima kasih ya semua atas doa dan ingatan kalian.

Dari tarikh dan saat ini, tiada lagi angka 2 pada pangkal umur saya. Agak terkesima sekejap. Dah tak boleh nak sebut saya berumur dua ploh dot dot dot. Angka 2 dah bertukar menjadi 3. Adohai, terasa macam dah tua la. Hihihi...macam tanak terima hakikat je rasa. Bila berbahasa dengan orang yang saya baru kenali dan agak umur lebih kurang, saya biasa bahasakan dirinya 'kakak'. Macam tu jugak kalau orang tu ada anak dua atau 3. Tapi sekarang ni saya tak leh simply panggil orang kakak sebab mungkin saya yang kakak. Ayayayaya...dah tua,dah tua,dah tua.

Kene sebut dah tua tu banyak kali supaya saya sedar diri. Atau kene pelempang sekali supaya saya dah tak perasan muda lagi. Umur dah 30, anak baru sorang. Ada masa seploh tahun je lagi untuk beranak. Kalau 3 tahun sorang anak, maksudnya saya berpeluang untuk beranak 3 orang lagi. Amin.....amin.....pstt: saya berangan nak anak 5-6 orang. Ramai baru meriah kan? Semoga Allah memberkati.

Dah 30 tahun jugak saya hidup kat muka bumi ni. Sejauh mana agaknya amalan hidup saya? Saya takut untuk mengadap Allah andai Allah mengambil nyawa saya saat ini. Amalan terlalu sedikit berbanding larangan Allah yang saya dah langgar. Dah banyak yang saya lalui sepanjang 30 tahun saya hidup ni. Alhamdulillah perjalanan hidup saya tidak sesukar kehidupan orang lain. Bila saya melihat ke bawah, saya jauh lebih beruntung dari insan yang lahir dalam keluarga yang berantakan. Saya dikurniakan nikmat sihat yang lebih bermakna dari kemewahan. Hidup saya sempurna dengan keluarga yang bahagia dan saling menyayangi. Tiada kata yang lebih indah melainkan kata-kata syukur atas nikmat pemberian Allah ini.

Saya melalui zaman kanak-kanak yang sungguh indah. Seorang anak kampung yang lahir di sebuah kampung yang terpencil di bumi Cik Siti Wan Kembang. Hidup dalam sebuah keluarga yang sederhana dan mempunyai adik beradik yang ramai tidak menghalang saya untuk menjejakkan kaki ke menara gading. Zaman remaja saya dikawal ketat oleh abah saya yang amat menitik beratkan pelajaran dan supaya saya tidak hanyut dengan cinta monyet. Di bumi UTM saya belajar untuk hidup berdikari dan kali pertama meninggalkan kampung halaman. Bergaul dengan rakan-rakan dan kakak senior yang sentiasa menekankan aspek kerohanian telah banyak membentuk peribadi saya.

Warna 'kehidupan sebenar' saya tercorak di bumi Kuala Lumpur. Di sini kerjaya saya bermula. Dari sebuah syarikat yang mempunyai 2 orang staff dan kini dah boleh berbangga dengan bangunan sendiri. Di sini saya pernah tersalah langkah dalam usaha mencari ilmu Allah. Alhamdulillah Allah tidak membiarkan saya hanyut lama dalam sebuah perjuangan yang kosong. Di sini juga saya bertemu cinta hati saya yang menjadi insan pertama bertakhta di hati. Dia yang pertama dan Insya Allah yang terakhir. Dialah yang telah menjadi Abi kepada seorang puteri comel bernama Ainun Najla. Dan kami bahagia dengan keluarga yang serba sederhana ini. Semoga kebahagiaan ini berkekalan dan sentiasa dalam rahmat Allah Taala.

Dan...saya mengharapkan sesaat kedepan dan hari2 mendatang merupakan saat dan hari yang lebih baik dari semalam. Amalan yang lebih baik, senyuman yang lebih indah, hati yang lebih jernih dan jiwa yang lebih tenang. Aminn...

No comments:

Post a Comment