Tuesday, August 2, 2011

Akok

Saya bukan nak berkongsi resepi kueh glamour ini ye. Saya hanya tahu makan je kalau kueh ini. Buatnya langsung tak tahu. yang saya tahu kueh ni menggunakan telur yang sangat banyak. Rasanya yang sangat sedap memang buat saya teringat-ingat kueh ni di bulan puasa ni. Kalau kat Kelantan memang glamour la sesangat. Tambah-tambah pulak dibulan puasa ni.

Saya lebih suka cara penyediaan yang tradisional. Yang letak api di bahagian atas dan bawah. Aroma asap dari sabut dan kayu api tu memang membuatkan saya feeling habis kalau makan. Setakat 4 biji tu memang tak cukup la. Hish...syoknya kalau dok kat kampung time ni.

Gambar ni saya ambil masa saya balik kampung hari tu. Ada sesetengah tempat yang menjual kueh ni di sepanjang tahun. Kiranya memang aktiviti perniagaan harian mereka. Memang orang Kelantan tak jemu dengan hidangan ni. Cuma kalau di bulan puasa persaingan akan bertambah. Sama macam murtabak jugak la. Time bulan puasa ramai je yang berniaga murtabak.

Semakin berkedut akok tu, makin sedap la biasanya. Sebab penggunaan telur yang banyak. Tapi kat Kuala Lumpur ni saya belum jumpa akok yang rasanya original macam kat Kelantan. Tetibe je rasa cam nak cuba buat kueh ni. Hehe....yo-yo o jer.....

No comments:

Post a Comment