Thursday, April 28, 2011

Bendi Oh Bendi

Tengok gambar di atas membuatkan saya senyum sendiri. Vangga ooo......tak lama lagi boleh la masak bendi. Fresh dari ladang. Dalam kepala dah pikir macam-macam nak masak ni. Nak letak dalam asam pedas boleh, singgang boleh, kari pon boleh jugak kan? Huh !!! cara fikir tu macam boleh petik sampai sebakul. Tapi sebenarnya ada lima bijik jer. Kuikuikui.....

Sejak keluar dari alam sekolah atau lebih tepat lagi renggang dari ketiak mek, inila kali pertama saya kembali berkebun. Masa sekolah dulu memang mek saya tanam untuk makan dan jual. Jadi selalu la dapat makan sayur yang fresh. Alhamdulillah, kalau Allah izinkan saya boleh rasa hasil yang saya tanam sendiri. Tak sabar pulak rasanya ni ha.

Harap-harap takdela 'si kontot' tu datang menyondol lagi. Mek saya tak bagi cakap banyak pasal benda nih. Takot makin menjadi-jadi. Orang tua memang banyak pantang larang kan. Tersalah cakap pun tak boleh. Jadi, kita ikutkan jelah.

Yang kat bawah ni pulak gambar pokok kacang parang. Ada tiga pokok. Nampak cam subur je. Dah menjalar naik kat kayu yang saya pacak kat situ. Kami sama-sama tak pandai buat pancang. Main pacak je kayu kat situ. Dah la kayunye pendek je. Tatau la cemane nak adjust tu.



2 comments:

  1. huhhhhh..boleh g petik nt nih..hehe

    ReplyDelete
  2. HEHEH...nanti buleh ajak family ibuqis dtg lunch lh

    ReplyDelete