Friday, April 1, 2011

Nak Berkebun


Saya teringin sekali ada kebun sayur seperti ini. Hijau je. Sejuk mata memandang. Pernah satu ketika saya berangan-angan nak jadi petani moden. Tapi sampai hari ni tinggal angan-angan je. Belum terlaksana lagi. Wah..wah..nampaknya saya ni mewarisi darah petani dari mek saya. Suke..suke....takpela muka hitam sebab bekerja di tengah panas, tiada masalah tak berpakaian lawa dan bersih sepanjang hari asalkan saya puas. Dan memang saya tak pakai baju lawa2 pon. Saya mak cik yang selekeh. Hehehe...


Sejak berpindah di rumah yang baru Alhamdulillah ade la sedikit ruang yang boleh saya manafaatkan. Orang kata sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit jugakkan. Tapi semuanya masih baru. Belum ada nampak hasilnya. masih dalam proses mencri benih-benih yang sesuai untuk di tanam. Saya nak cari tanaman yang senang di jaga dan menjadi keperluan harian saya. Cukupla untuk makan sendiri. Belum nak berniaga.

Disamping boleh makan hasilnya dapat la saya mengeluarkan peluh yek. Nak harap saya ni keluar berjogging di taman jangan harap la. Manelah tahu esok2 saya boleh slim melim dengan keluarkan peluh sambil berkebun. Hahaha....sungguh kuat saya berangan. Yang penting boleh makan hasil usaha sendiri. Baru ada kepuasan.


Seronoknya kalau saya boleh tanam sayur macam2 like in this picture.
Mode: berangan lagi ....

No comments:

Post a Comment