Tuesday, March 29, 2011

Anugerah Ilahi

Allah itu Maha Besar. Tiada siapa yang dapat menghalang andai Dia menginginkan sesuatu. Tidak kira siapa pun pun kita, takkan pernah kita sunyi dengan ujian. Hanya yang membezakan samada ujian itu berat atau ringan, susah mahupun senang. Sebab kita ini adalah hamba yang suatu masa akan kembali kepadaNya dengan membawa bekalan amal masing-masing. Maka ujian itu diturunkan sebagai salah satu wadah untuk melihat sejauhmana ketaqwaan kita kepadaNya.

Saya mempunyai tiga orang kakak yang masing-masing mempunyai anak yang istimewa. Anak yang InsyaAllah dijamin untuk menjadi ahli syurga Allah. Salah seorang dari mereka telahpun 'dijemput' Allah untuk bersamanya tahun lepas. Alhamdulillah, anak comel itu selamat dari godaan duniawi. Dia hanya dapat melihat dunia untuk 2 minggu sahaja. Tapi bukan kisahnya yang ingin saya kongsikan kali ini. Insya Allah akan saya kongsikan di lain masa.

Kali ini saya ingin kongsikan cerita seorang anak kecil yang sedang berjuang untuk terus hidup. Anak ini dianugerahkan oleh Allah setelah hampir 6 tahun abi dan umminya menanti kehadiran cahaya mata sulung mereka. Umurnya baru mencecah 4 bulan. Belum mengerti apa-apa. Derita mengidap Edward Syndrome sejak dari dalam kandungan tetapi hanya dapat di kesan sesudah dilahirkan. Anak ini hanya seberat 2 kg semasa dilahirkan. Di awal kelahiran masanya banyak di habiskan di hospital Batu Pahat. Alhamdulillah, setelah hampir 2 bulan berada di hospital, anak ini dibenarkan pulang untuk bersama ummi dan abinya.


Anak ini diberi nama Che Wan Wafa Binti Che Wan Syuhairidhuan yang bermaksud 'kesetiaan'. Tuannya sungguh comel. Anak matanya berwarna coklat seperti abinya. Hidungnya mancung sama macam umminya. Keningnya lebat, mulutnya kecik macam ikan sepat kata ibu susuannye. Cukup sifat dan sempurna fizikalnya. Saya tidak tahu bagaimana untuk mendefinisikan penyakit ini. Malah ia pertama kali saya dengari. Saya sertakan sedikit maklumat tentang penyakit ini yang saya dapat dari carian di internet.

Edward's syndrome is an inborn chromosomal abnormality that causes a characteristic pattern of anatomical defects in a newborn child and has major implications for that baby's health and survival. Chromosomes are the packages of genetic material that combine when a human egg (ovum) is fertilised by sperm.

All the cells in our bodies should contain 46 such packages of genes, 23 from each parent.

Occasionally a mistake is made in the preparation of an egg, or in the early division of cells in the embryo, so that the chromosomes are dealt-out in the wrong way and the wrong number of chromosomes appear in the embryo's tissues.

This abnormality is then copied over and over again as cells divide and the embryo develops.

It is an error in the blueprint for growth and development and, depending on the chromosome involved, can cause major problems.

In Edward's syndrome there is an extra chromosome 18 (trisomy 18).

Masa majlis kenduri adik saya yang lepas, adik Wafa pertama kali balik ke kampung. Dapatlah sanak-saudara jauh dan dekat melihat adik Wafa dengan dekat. Semua cakap adik Wafa sangat comel. Waktu ni, adik sihat dan nampak agak aktif.

Walau apa pun penyakitnya, walau kami tidak tahu selama mana dia mapu bertahan, kasih kami tetap utuh untuknya. Apatah lagi ummi dan abinya yang telah lama menantikan kehadirannya. Semoga Allah memberi dia dan kami kekuatan. Saat ini beratnya hanya 1.4 kg. Balik dari kampung, adik Wafa mula demam dan batuk-batuk. Selama hampir 3 hari dia tidak mahu minum susu ibunya yang membuatkan badannya kehilangan air yang banyak. Kini dia diberi bantuan pernafasan dengan bekalan oksigen dan memasukkan air ke badannya. Semoga adik Wafa cepat sembuh. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk setiap hamba yang diciptakanNya.




***** Saya menulis entry ini 2 hari yang lalu. tetapi saat entry ini dipublish, adik wafa telah menjadi ahli syurga pada 30/3/2011 jam 12.15 am. ****

Video di bawah di rakam semasa majlis kenduri adik saya baru-baru ni.
video

No comments:

Post a Comment