Thursday, April 7, 2011

Insan Istimewa


Salam siaran. Eceh macam pengacara la plak kekdahnya. Ingat tak saya pernah cakap yang saya nak buat entry pasal insan2 istimewa dalam keluarga saya dalam entry ni? Mereka memang istimewa sebab dipelihara Allah dari segala dosa. Dan mereka juga telah menempah tiket ke syurga buat ibu mereka.

Insan istimewa yang pertama lahir 10 tahun dulu. Maksudnya sekarang ni dah darjah 4 la yek kalau dia bersekolah. Dia lahir ke dunia ni bukan keseorangan. Lahirnya berteman dengan kakaknya. Kami semua memang teruja sangat sebab pertama kali nak menerima ahli keluarga yang kembar.

Sewaktu dalam kandungan tiada apa-apa yang lain. Normal macam kandungan yang lepas kata kakak saya. Cuma saiz perut jela yang besar sebab kembar kan. Mereka dilahirkan secara normal di Hospital Besar Sultanah Aminah Johor Bharu. Sewaktu itu saya masih lagi belajar di tahun 2 UTM. Si kakak lahir dengan selamat dan sihat. Perbezaan masa dengan si adik agak jauh iaitu hampir 40 minit. Si adik mengalami kesukaran dan lemas dalam proses kelahiran. Doktor terpaksa menggunakan vacum untuk mengeluarkan si adik dan dia terpaksa di tahan di NICU. Si kakak dinamakan Sayyidatun Nafisah & si adik Sayyidatun Nusaibah.

Tiada apa yang lebih menggembirakan bagi si ibu apabila melahirkan anak melainkan keselamatan dan kesempurnaan sifat anak yang dilahirkannya. Tetapi takdir Allah mengatasi segalanya. Ibu ini diuji dengan seorang anak yang tidak sesempurna anak lain. Si kakak normal dan si adik sehingga kini perlu diuruskan segalanya oleh ibu dan dia umpama seorang bayi. Saraf otaknya tidak berfungsi dengan sempurna. Dan dia tidak pernah meniarap, apatah lagi merangkak dan berjalan. Dia juga tidak pernah menyakitkan hati kerana dia tidak pernah berkata-kata. Subhanallah.....

KAibah akan senyum kalau orang panggil. Dia paling suka kalau ada baby di sebelahnya.


Setiap kali saya melihat wajah kakak saya ini, hati saya dipagut sayu. Pengorbanannya dalam menguruskan dan membesarkan anak yang seramai 7 orang ini sangat besar. Kelahiran si kembar yang merupakan anak ke tiga dalam adik beradik telah mengubah corak kehidupan mereka sekeluarga. Ibu ini mengakui, diperingkat awal susah untuknya menerima hakikat tentang anugerah Allah ini. Sehinggakan dia pernah berasa malu untuk keluar berjalan-jalan kerana pasti kehadirannya akan menjadi perhatian. Alhamdulillah, hasutan syaitan itu tidak lama menguasai mindanya. Lama kelamaan dia menerima sepenuh hati kehadiran kakak Aibah dan dia tidak betah berjauhan dengannya dalam jangkasama yang lama. Malahan jika memandang ke bawah, ada orang lain yang lebih berat ujiannya dari apa yang diterimanya. Alhamdulillah ........


Sejak kehadiran Kakak Aibah, tidur kakak saya tidak pernah lena. Jauh sekali untuk mendapatkan rehat yang cukup. Di waktu malam Kakak Aibah selalu terjaga dan selalunya dia ingin di pangku. Tidur sambil memangku anak adalah rutin bagi kakak saya. Malah pernah beberapa kali Kakak Aibah hampir terlepas dari pegangan kakak saya.


Untuk menyuap makannya juga bukan calang-calang orang. Kebiasaannya proses menyuap makan Kakak Aibah mengambil masa lebih kurang sejam. Jadi tidak hairanlah kakak saya selalu tertidur semasa menyuap Aibah. Kalau tak kena kekdahnya mungkin makanan akan disembur keluar. Sebab itu tiada orang yang boleh menyuapnya melainkan Kakak saya. Dia tahu bila masanya Kakak Aibah perlu disendawakan dan bagaimana untuk memangkunya supaya dia selesa. saya pernah cuba untuk menyuap bubur padanya tapi kebiasaannya tak pernah habis. Kakak saya perlu ambil alih.

Si Kembar adalah yang berbaju putih & baju hijau

Saya memang respect kakak saya yang sorang ni. Pernah satu ketika orang membuat fitnah kepadanya. Kata mereka kakak saya mendera Aibah kerana selalu kedengaran suara budak menangis. Alhamdulillah kebenaran berpihak pada kakak saya setelah orang Jabatan kebajikan sendiri melihat keadaan Kakak Aibah. Saya percaya, kalau diserahkan pada orang lain untuk menjaga Kakak Aibah untuk sehari pun belum tentu mereka sanggup

Semoga Allah terus memberi kekuatan dan ketabahan kepada kakak saya untuk melalui hari-hari mendatang. Menguruskan anak yang ramai dan masih kecil ditambah dengan anak yang tergolong dalam golongan OKU bukan sesuatu yang mudah. Semga Allah merahmati keluarga kakak saya.

Masa Gambar ini di ambil, si putera belum lahir. Anaknya 6 perempuan dan seorang lelaki

Oleh sebab cerita saya tentang kakak Aibah agak panjang, maka saya postpone dulu cerita 2 insan lagi dalam next entry k. Tunggu.....

No comments:

Post a Comment