Wednesday, April 13, 2011

Insan Istimewa II


Selamat pagi ye semua. Kat Gombak sejuk je pagi ni. Katak dok riang je menyanyi. Ni la suasana yg membuatkan hati saya damai setelah agak terganggu dengan keputusan tuan rumah lama untuk tak nak pulangkan deposit kami semalam.Takpela, da bukan rezeki kami. Allah kan ada.

Ok, saya masih berhutang tentang sambungan entry saya yang lalu. So, hari ni hajatnya nak tunaikan la.

Insan ke dua ini dilahirkan tahun lalu dan perginya juga dalam tahun yang sama. Malah nafasnya hanya dapat dihela untuk 3 minggu sahaja. Saya sendiri tak sempat langsung menatap wajahnya. Hanya mengenali rupanya melalui beberapa gambar yg sempat dirakam. Anak kecil ini diberi nama Ainur Najmina. Pemergian nya kerana dia tiada langsung sel otak. Hanya air yang terdapat dalam kepala.


Semasa dalam kandungan lagi kami telah dimaklumkan akan masalah yang dihadapi nya. Kami berusaha dengan mengadakan solat hajat beramai-ramai tetapi ketentuan Allah itu tetap tidak berubah. Allah inginkan penyeri syurga ini bersedia lebih awal untuk menanti ibunya di sana.

Saya kagum dengan perjuangan ibu anak kecil ini. Sejak dimaklumkan kandungannya bermasalah, dia tidak pernah berfikiran negatif. Malah dia bertekak dengan doktor tentang kaedah kelahiran yang bakal dihadapinya. Ada seorang doktor yang memantau kandungannya mahu dia bersalin secara normal walaupun menyedari saiz kepala Adik Najmi besar dari bayi biasa. Mana mungkin dia dapat dilahirkan secara normal. Malah dia juga berkeras tidak mahu menadatangani surat rujukan ke HUSM Kubang kerian.

Dengan penuh pasrah ibu ini beralih kepada doktor lain dan setelah di rujuk ke HUSM ternyata doktor pakar di sana mengesahkan adalah mustahil untuk kakak saya bersalin normal. Alhamdulillah pembedahan berjalan lancar. Walaupun saya ada bersama kakak sewaktu Najmi dilahirkan, tetapi saya tak dapat melihat Adik Najmi kerana dia terus di pindahkan ke NICU.


Setelah dua minggu berulang-alik ke HUSM dari Machang akhirnya pada minggu ke 3 doktor membenarkan Adik Najmi di bawa pulang untuk dia bersama ahli keluarganya. Alhamdulillah, keluarga terdekat dapat melihat adik Najmi walaupun masa yang diberikan oleh Allah hanya sekejap. Setelah beberapa hari berada di rumah, Allah telah menjemputnya kembali. Saya menerima berita pemergiannya jam 4 pagi . Saya bertolak agak lambat dan waktu perjalanan yang agak panjang dari KL ke Machang tidak memungkin kan untuk saya membiarkan dia menanti kehadiran saya. Saya merelakan dia pergi walaupun tak sempat melihat wajahnya.


Dia sedang berbahagia di 'sana' bersama temannya yang baru. Ye,teman yang baru kerana sepupunya juga turut tidak sabar untuk menjadi ahli syurga. Cerita pemergiannya telah saya postkan di sini. Berbahagilah wahai Ainur Najmina & Che Wan Wafa. Tunggulah kehadiran ummi kalian di pintu syurga. Wajah comel kalian tetap di hati Cik Sah.

2 comments:

  1. ni ank buah Sah jugak ke?
    MasyaAllah..luluh hati ni bila pandang arwah bb Ainur Najmina nih..semoga bb Najmina berbahagia disana yang kekal abadi..

    ReplyDelete
  2. Ha-ah. ini anak kakak sah. tulah, memang kesina tengok. tp kalau fikir balik lebih baik dia berada di sana berbanding menderita sakit kan?

    ReplyDelete