Friday, March 25, 2011

Potty Training


Wah...wah...wah...perasan sungguh saya ye. Letak gambo anak mat salleh sebagai model. Motif apakah? Saya tak letak gambo Princess Najla sebab kalau saya letak gambo die mesti sangatla seksi kan? So, saya pinjam gambo dr Mr Google la yek.

Weekend lepas saya start potty training untuk Najla secara official (dirumah sahaja). Misi diteruskan hingga hari ini walaupun pada waktu malam. Tapi kat rat rumah pengasuh, saya bagi dia can sampai ujung bulan ni. Pengasuh dia pon dah bersetuju untuk bekerjasama. Tq Kak Aya, we luv u muahhh. Sebenarnya saya nak biasakan dia untuk bagitahu dahulu sebelum dia poo-poo or shi-shi. Jadi bila bulan depan dia dah start kat rumah pengasuhnya takdelah asek 'terbabas' jek.

Hari pertama (sabtu) misi bermula, saya memang banyak kali kene bersihkan rumah. Saya rasa dari pagi sampai petang adela lebih kurang 5 kali kot. Memang sangat menguji kesabaran tetapi sangat menyeronokkan. Hari ke 2 tempohnya terpaksa dipendekkan kerana ada tetamu yang dijemput untuk makan tengah hari di rumah. Oleh kerana saya sibuk di dapur dan takut tergopoh-gopoh nak bersihkan rumah kalau dia terbabas. Jadi misi hanya dapat dilaksanakan sampai pukul 1.00 petang sebelum guest sampai. Ada perkembangan positif bila dia hanya terbabas 1 kali sahaja dari pagi sampai tengah hari.

Ok, kat sini saya cuba senaraikan beberapa kaedah yang saya gunakan dalam misi ini

1. Kerap bertanya
- Peringkat awal saya akan bertanya dan membawanya ke tandas setiap selang 15-20 minit. Walaupun dia kata tak nak, saya tetap bawa juga sebab manelah tahu kan? Dan memang betul pon. Walaupun dia kata tak nak tapi bila kita bawak ke tandas tu boleh plak keluar. Saje je dieorang malas nak pegi. Jadi kene la pandai memujuk ye.

2. Beritahu anak bahawa dia dah besar dan dalam proses potty training
- Saya mungkin dah agak lewat memulakan misi ini. Anak buah saya yang sama umur dengan
Najla dah diaper free sebelum umurnya 2 tahun lagi. Tapi walau apapun, takpelah. janji dia dah melalui fasa ni sebelum umurnya melepasi 3 tahun. Kesiapan setiap kanak-kanak itu berbeza. Jadi jangan terlalu memaksa. Umur yang paling sesuai untuk memulakan misi ini adalah bila anak kita dah mencecah umur 2 tahun. Sebab time dia dah boleh faham apa yang kita katakan dan diapun dan boleh beritahu kita apa yang diinginkan.

Hari pertama saya bagitahu dia begini " Najla dah besar tau, kene shi-shi & poo-poo di toilet.
Cuba rasa ni, takde 'pesh' (diaper) tau- sambil letak tangan dia kat 'situ'. " Saya ulang ayat tu
setiap kali nak pakaikan seluar selepas dia keluar tandas. Hari ke 2, lepas dah mandikan dan
pakaikan seluarnya dia plak kata " ibu, ni...takde 'pesh' tau" saya terkejut betul. Kanak-kanak
memang amazing. (tapi terbabas jugak.heheh....) Apa yang nak saya katakan, apa yang kita beritahu mereka melekat dalam minda dieorang. so, bercakaplah dengaan anak. Mereka akan mengingatinya. Apatah lagi perkara yang kita sentiasa ulang.

3. Pujian
- Yang ini sangat penting bagi saya. Cakap la dia seorang yang pandai dan bijak. Peluk dan cium la mereka sebagai ganjaran. Mereka akan seronok. Siap melompat-lompat lagi. najla memang suke melompat.

4. Sabar
- Oh, ini sangat la penting. Tak kiralah berapa kali mereka terbabaspun jangan kita mudah mengalah nak capai diapers untuk dipakaikan. Mereka kan tengah belajar. Jangan kita terlalu memaksa atau cepat menghukum. Lakukannya dengan seronok dan sebagi masa berharga antara kita dan si comel.

5. Kesucian & Kebersihan
- Rumah kita sepatutnya suci di segenap sudut. Kecuali tandas la ye.heheh....saya perasan ramai yang mengambil berat tentang kebersihan tapi kurang jelas tentang kesucian. Bersih tak semestinya suci ye. Contohnya, kalau anak terkencing di ruang tamu kita mengambil kain untuk mengelap air kencing tersebut. kemudian kawasan tersebut di mop sekali sahaja. Secara fizikalnya kita nampak tempat itu telah bersih, tapi adakah telah suci? Cara begini adalah kurang tepat. Saya telah merujuk kepada beberapa ustaz berkenaan cara penyucian ini. Kaedah yang paling baik adalah dengan membuang air kencing tersebut dahulu. Kemudian ambil kain yang bersih, dibasahkan dan lap kan di sekitar kawasan yang tercemar. Bilas kain tersebut hingga diyakini hilang air kencing yang terdapat pada kain itu dan ulangi mengelap di kawasan yang tercemar. Ulangi kaedah yang sama sehingga kita yakin air kencing tersebut telah hilang sepenuhnya sekurang-kurangnya 3 kali.

Untuk Najla, semoga berjaya ye sayang. CD Najla dah habih butang da ibu bukak tau. Muat pun ala-ala je.


4 comments:

  1. btl tue kata ibu Najla..hehe..tp, skrg Qistina kt umah selalu gtau nk sheng bu(nk kencing Ibu)..coz die tgk ank ngasuh kat umah die ibu die training cam ibu Najla lah..penah sekali bw Qistina kt toilet..die sempat kencing la kat toilet..huhu

    ReplyDelete
  2. bagus2...kalu cam tu ibuqis da kene start toilet train qis la.hehehe....

    ReplyDelete
  3. send my kisses to najla..good girl.Tp ibunya kene byk2 senyum. saya plak akn menyusul lps ni utk bb ke2 ni. yg 1st alhamdulillah, sng sgt.genap umur 2 thn, dh diapers-free. atas kehendak dia sndr. tp tang train mlm2 tu, penat jgkla pakse diri bgn bwk die ke toilet. budak2 ni cpt bljr.klau dh trbiasa diorg akn bgn sndr. good luck to najla.

    ReplyDelete
  4. tq ra. huhuhu,,,,mmg sungguh menguji kesabaran, td die terberak plak.seb baik blm sempat melimpah

    ReplyDelete