Saturday, March 5, 2011

Bersantai bersama Najla

Salam hujung minggu

Hari ni boleh la bersantai-santai bersama keluarga kan? Ada jugak yang bekerja. Tak apalah ye. Demi mencari rezeki untuk keluarga anda terpaksa keluar bekerja. Semoga Allah memberkati usaha anda & dikurniakan kemurahan rezeki olehNya. Walaupun hari minggu kita tetap bangun awal ye. Jangan qadha tidur sampai terlepas subuh pulak. Nyamannya udara di pagi hari ni. Cuaca pun cerah aje. Tengok tu

Saya hari ni bersantai bersama Najla. Abinya bekerja,So, kami have fun together with doing something good. Agenda utama hari ni kami bersihkan kawasan laman rumah. Alhamdulillah ada ruang kosong yang boleh kami manafaatkan. Orang kata berbudi pada tanah itu baguskan. Kami dah berangan2 untuk jadikan ruang kosong ni macam kebun Syawal suami Mastura anak Mahfuz Al Buaya tu. Tak kenal ke? Alahai…ayah si Ahmad Albab tu la. Mane tahu untung-untung boleh jual kat pasar macam Syawal buat. Saya nak tanam brendi, fayafa, kacang panjang….best kan?

Hari ni kita kumpulkan rumput-rumput kering yang dah dipotong ni. Kita bako…kita bako…tapi bukan bako hantu Kak Limah ye. Bako segala rumput-rumput ni. Najla suke betul tengok asap. Asyik dok babai asap ke. Then cakap ‘wah…tingginya ibu..’. Ibu pulak yang tak tenang nak buat kerja. Asek jerit ‘no..no..api tu. Jauh sket’. Dah tu die beralih main baling-baling batu pulak. Habis batu yang disusun tu dia nak pindahkan. Tengok la aksinya ni…

video

Batu-batu ni ada sebabnya di susun macan ni. Kat rumah ni longkang di buat guna kaedah sub soil drain. Tanah akan digali untuk buat longkang then dipenuhkan dengan batu-batu. So, bila hujan air akan mengalir masuk melalui batu-batu tu.

tolong ambil rumput kering

Meh adik buat katanya

No comments:

Post a Comment