Monday, February 21, 2011

GELARAN SEORANG IBU ....

Alhamdulillah Allah bagi peluang untuk saya menjadi seorang ibu. Pangkat seorang ibu memang sangat mulia hingga Allah angkat martabatnya sebegitu tinggi.Tak kiralah apa pun panggilan yang digunakan.Ibu, ummi, mak,mama, mummy, bonda, semua panggilan itu begitu indah. Seindah dan sedingin embun pagi.

Seorang sahabat bertanya"Wahai Rasulullah, kepada siapa aku harus berbuat kebaikan?. Beliau bersabda: "Ibumu." Aku bertanya lagi: Kemudian siapa?. Beliau bersabda: "Ibumu." Aku bertanya lagi: Kemudian siapa?. Beliau bersabda: "Ibumu." Aku bertanya lagi: Kemudian siapa?. Beliau bersabda: "Ayahmu, lalu yang lebih dekat, kemudian yang lebih dekat." (HR Abu Dawud dan Tirmidzi)


MasyaAllah....sungguh mulia darjat seorang ibu. Sungguh beruntung menjadi seorang wanita & ibu. Walau kudrat tidak sekuat sang arjuna, walau berlindung di balik sasa seorang lelaki tapi penghormatan yang diterima lebih tinggi, lebih mulia malah lebih agung. Tiada yang lebih membanggakan selain penghormatan dari Allah Taala.

Tidak semua wanita berpeluang menjadi seorang ibu walaupun berstatus isteri. Sebab itu saya sangat terkilan bila ada manusia yang berhati binatang membuang anak mereka atau menggugurkan anak apabila sudah tersalah langkah. Ingatlah adik-adik di luar sana, hari esok belum tentu menjanjikan kepastian anda akan bergelar seorang ibu.

Semoga saya dapat menjadi seorang ibu yang baik buat anak-anak yang lahir dari sebuah tempat bernama rahim. Semoga saya mampu mendidik benih cinta antara saya dan Mr Abe dengan didkan yang berpaksi pada kecintaan Allah. Sungguh diri ini kerdil dengan anugerah gelaran seorang ibu. Terima kasih ya Tuhanku....


No comments:

Post a Comment