Friday, September 9, 2011

Warna-Warni Hari Raya

Belum habis cerita raya saya. Apela yang saya sibukkan sangat kan sampai lambat update blog ni. Sibuk memenuhkan perut dengan makanan mungkin. Open house sana sini + kemalasan yang melanda.

Saya memang suka bila berkumpul ramai-ramai. Saya dan Mr Abe masing2 punya keluarga besar. Mr Abe ada 10 adik beradik dan begitu juga dengan saya. Bezanya, abang sulung saya lahir dari bapa yang sama tetapi berlainan ibu. Next entry saya kisahkan pasal abang sulung saya ni ye. Sebab saya dapat ungkapan yang sangat istimewa dari dia. Yang buat hati saya menjadi sayu.

Tahun ni saya beraya di Tumpat. Agak meriah dan semua adik beradik dapat berkumpul di hari raya pertama. Tahun ni kami gantung lampu lip lap lip lap dan pelita keliling rumah. Mok kata ni kali pertama pasang lampu. Sebelum ni tak pernah pasang pon. Seronok agaknya dapat beraya ngan cucu (cucunya dah 3 orang). Lagi-lagi si Najla yang melompat-lompat kalau nampak lampu cantek.


Dikala kaum lelaki sebok memanjat sana sini saya menggedik bergambor sana sini. Tapi letak sekeping jela gambo menggedik. Takut terserlah sangat kegedikkan saya dan adik-adik ni. Bagi saya beraya bersama keluarga mertua atau keluarga sendiri tetap sama. Kerana saya berkongsi insan yang sama-sama kami sayangi. Mr Abe sangat dihormati oleh adik-adiknya. kalau balik kampung diala yang paling bizi. Ada je kerjanya. Nak kemas laman la, baiki motor & basikal adik-adik la bla-bla......Mewarisi sifat ayah yang tak senang duduk diam.


Si kenit Najla ni tak pernah naik lori. Mula-mula asyik cakap tak nak je bila orang suruh naik lori. Bila tengok cousinnya seronok je melompat atas tu baru jeles nak naik. Tengok-tengok dia yang lagi over memanjat. kejap naik,kejap turun. Kiut betul budak dua orang ni.




Adik-adik masih muda remaja. Sihat-sihat belaka semuanya. Hehehe......seronok saya tengok depa semua pakai baju sedondon.


Kami pulak memang jarang buat baju sedondon. Saya rasa sepanjang 3 tahun beraya sebagai suami isteri kami tak pernah ada baju sedondon untuk raya. Mr Abe selalu ngelak kalau saya mintak dia buat baju melayu. Membazir katanya. Sebab dia jarang pakai baju melayu. kalau pakai sekali dua je setahun ken ke sayang. Tak kisah la bang. Tapi tahun depan kita buat sedondon ye. hehehe....jeles tengok orang lain sedondon tau.


Saya suke gambo ni. Bercanda ditaman larangan bos ke 2 saya. Acik nampak kuruih kan..kan..kan...


Dah berbuih mulut saya larang dieorang beli mercun. Tapi tak makan saman anak-anak buah dan adik saya nih. Dum dam...dum dam....tak kire siang or malam. Geram betul...


Ini anak-anak bujang yang hensem & comel semua. Rupanya anak buah saya yang paling tua dan berumur 23 tahun. Wah...dah boleh kawen kan. Adakah ini bermakna saya dah semakin berumur?Oh tidakkk...sungguh cepat masa berlalu



Di sini kita akan kembali suatu masa nanti. Tapi diri ini belum bersedia. Moga Allah merahmati arwah nenek saya. Saya langsung tak kenal arwah nenek saya yang ini sebab abah kata dia meninggal semasa melahirkan adik abah yang bongsu.


Nak menghabiskan masa bersama, kami keluar picnic di Lata Rek, Laloh. Dah lama kami tak picnic macam ni. Suke giler si kecil Najla. Dia yang paling lama mandi. Payah nak memujuk die naik. Tengokla betapa bersantainya die di atas pelampung tuh.


Ok, cerita raya saya berakhir di sini. Sangat seronok dapat bersama keluarga kan. harap hubungan mesra dengan keluarga terus berkekalan. Saya sangat bersyukur kerana punya keluarga yang sangat kuat ikatan kasih sayang. Alhamdulillah moga sentiasa diberkati Allah.

No comments:

Post a Comment