Friday, August 26, 2011

Jalan TAR ....Sesak Giler

Masa saya bujang trang tang tang saya memang suka sangat gi Masjid India / Jalan TAR. Boleh di katakan sebulan sekali saya akan sampai area tu. Saya ni gile shopping ke sampai sebulan sekali ke sana? Dok ler sangat. Kalau saya ke sana cuma mencari tudung or kain pasang. Kekadang kalau nak jumpa kawan saje je set untuk jumpa kat sana. Mungkin sebab tempat tu centre dan senang kalau guna public tranport. Bus ada, LRT pon ada. Taxi pon senang.

Suka sangat tengok ragam manusia kat sana. macam-macam kerenah yang boleh kita jumpa. Dulu saya suke sangat tengok pak Cik yang kata dia lebih bijak dari Estain tu. Saya tak pernah faham pon formula matematik yang die gunakan. Tapi saya puji dengan sikap dia. Cekal dan berani.

Musim-musim raya macam ni tempat ni memang sesak giler la. Nak cari pakaian, biskut raya, hiasan rumah....macam-macam la. Kaya, miskin, yg kurang upaya dan apatah lagi yang sempurna. Semua jenis lapisan masyarakat ada. Saya berjalan pon tak lepas tangan Mr Abe. Takut gak dalam ramai-ramai ni ada yang ambil kesempatan. Princes Najla saya tinggalkan dengan Cik Dahnya. Tak sanggup saya nak bawak dia datang tempat sesak cenggini.

Kalau datang tempat macam ni memang rambang mata. Banyak benda yang akan berkenan di hati. Risiko itu sangat membahayakan kadar kenipisan poket okeh. So, saya hanya bawak budget yang diperlukan sahaja. Takdela saya beli barang yang merapu. Keutamaan pada barang-barang yang dah saya set dalam kepala.

Saya memang tabik spring ngan Mr Abe hari tu. Sabar sungguh dia follow saya masuk keluar kedai tudung.Hehehe...tq dear. Masa dah nak dekat tengah hari tu, Mr Abe bisik kat telinga saya 'ni kedai ke 25 ibu masuk tau'.Hahahaha.........betol ke?Cam tak caye lak sebanyak tu kedai yang saya dah masuk. Memang mood Mr Abe pon kene jaga. So, saya hadiahkan die sehelai baju raya as reward. Hehehe....Tak rugi kan abang ikut ibu.

Ini tips saya kalau nak keluar beli barang di tempat sesak. Tapi kekadang terbabas gak:-
1. Bawak budget yang diperlukan sahaja
2. Datang seawal mungkin. Masa tuan kedai nak bukak pintu kedai okeh.
3. Jangan bawak anak kecil - Risiko hilang & anak nangis melalak2 yg boleh spoilkan mood kite
4. Jaga hati orang yg temankan kite - saya belikan die baju. Senyum die...
5. Naik public transport or motor je- parking jd mahal & susah giler.


No comments:

Post a Comment