Friday, August 26, 2011

Dia Bukan Maryam

Dah nak abih Ramadhan kan. Cepat jer rasa. Masing-masing dah sibuk nak balik kampung. Jalan semua jem teruk. Semoga kita semua selamat dalam perjalanan dan dapat bersama wajah-wajah yangs entiasa kita rindukan.

Sepanjang Ramadhan ni hati saya terpaut dengan drama ulangan Dia Bukan Maryam di TV9. Dan pagi tadi episod akhir drama yang penuh dengan konflik persahabatan anta Sara & Zaimah. Demi untuk menutup rasa bersalah seorang sahabat sanggup menyerahkan darah darah daging sendiri kepada sahabat baiknya. Bila Allah uji sifat keibuannya dengan tak mampu lagi melahirkan zuriat, maka meruntunlah jiwanya untuk mendapatkan anaknya kembali. Kita takkan tahu nasib kita di kemudian hari kan. Anak adalah anugerah terindah dan amanat yang sangat besar untuk kita pelihara. Subhanallah....

Saya sangat terkesan dengan dialog Zaimah saat die terbuka hati untuk menyerahkan kembali anak Sara '....mana mungkin aku terus bahagia dengan mengambil hak orang lain dan membuatkan kau sengsara'. Dialog itu membuatkan air mata saya tak berhenti mengalir. Tidak semestinya apa yang ada pada kita akan kekal menjadi milik kita. Seharusnya kita mensyukuri apa yang dipinjamkan Allah pada kita kerana hidup hanya sementara.

Hak orang tetap bukan milik kita dan harus kita hormatinya. Walau macam mana sayangpon kita padanya, kita tetap tidak berhak ke atasnya. Semoga Allah memberi kita kekuatan untuk meneruskan hidup ini dengan mensyukuri setiap nikmat yang Allah berikan.

No comments:

Post a Comment