Wednesday, August 17, 2011

Bahang Raya

Tak sabar rasa nak tunggu minggu depan kan. Lagu raya asyik dok bermain-main je kat telinga ni. Dah terbayang-bayang suasana kesibukan mek saya buat ketupat daun palas dan nasi himpit. Walau dah tak berapa larat, tapi mek saya tetap akan buat ketupat mengenangkan anak dan cucu akan tanya ketupat air tangannya tiap kali raya. Kalau masa saya dan adik-adik ada kat kampung ada jugak orang yang nak tolong dia 'harung' ketupat. Penat tau nak sekatakan santan dan gula tu dengan beras pulut. Dah la kena kukus 2-3 kali. Memang kederat dengan umur mek tu amatla terbatas. Semoga Allah sentiasa berikan kesihatan yang baik buat mek dan abah.

Sebenarnya hati saya agak redup sket. Tahun ni tak ada rezeki untuk dapat bonus. Pasrah je la dengan ketentuan Allah. So, anak-anak buah saya jangan mengharap untuk dapat duit raya extra ye tahun ni. Singgit sorang dah la. Hehehe....Cik Sah buat kueh raya je nanti eh.

Ewah-ewah berangan nak buat kueh raya sokmo. Tapi tatau la bila nak buat. Last year sempat jugak saya buat 3-4 jenis. Tahun ni belum start lagi. Kalau hari kerja jangan harap la nak buat. tak sanggup nak berjaga malam sebab kueh raya. Weekend plak ade je plan. So, time bilanye nak berkueh raya. Verangan lah dahulu.

Teringat plak masa zaman muda remaja lebih kurang 15 tahun dulu. Saya ngan kakak & adik saya memang suka buat kueh raya. Walaupun saya tak pandai, biskut keras macam kayu pon abah bagi komen baik je. Mintak je apa bahan yang perlu, semua dia belikan walaupun dia tahu bukan sedap pon kueh yang saya buat. Dia seronok 'mengetest' biskut yang anak-anak dia buat.

So, tahun ni belum start lagi. tengok la cemane keadaannye.

No comments:

Post a Comment