Friday, July 29, 2011

Ramadhan Al Mubarak

Alhamdulillah kita semua masih bertemu dengan bulan kemuliaan ini. Bulan yang penuh barakah di mana Allah membuka seluas-luasnya langit untuk hambanya mendekatkan diri pada Penciptanya. Semoga amalan pada bulan ini lebih baik dari tahun yang lalu dan semoga keinsafan yang terus berkekalan sehingga akhir hayat.

Kita selalu sahaja kesal dan sesal setelah apa yang ada di depan mata telah pergi. Pendek kata, kita sentiasa tak nampak apa yang kita ada di kala ini. Kita hanya menyedarinya setelah ia pergi atau di ambil orang. Begitulah resam manusia.

Di bulan Ramadhan ini, kita lebih menitik beratkan persediaan menyambut syawal hingga terlupa kelebihan yang ada pada bulan Ramadhan. Kita bertangguh dalam bertadarus demi menyediakan juadah raya yang lazat. Kita lalai dalam membasahkan bibir dengan zikrullah, kerana kita lebih bahagia mendendangkan irama Hari Lebaran.

Sesungguhnya kita jarang bersyukur dengan apa yang kita miliki. Kita lebih senang mengejar sesuatu yang masih belum kita tahu rencananya. Semoga Allah menjentik hati kita yang sentiasa leka ini agar kita sedar bahawa Rahmat Allah sangat besar di bulan Ramadhan ini. Semoga Allah menggerakkan lisan kita agar sentiasa damai mengalunkan ayat-ayat suci Al Quran. Moga Allah meringankan jasad kita untuk berjaga malam dalam mendamba kasih sayang yang hakiki. Moga kita kuat melawan gelojak nafsu dan telunjuk syaitan.

Agar kita tidak sesal andai ini Ramadhan terakhir kita. Agar kita bangkit dari kealpaan dan keasyikan duniawi. Amin, Ya Rabbal 'Aalamin....

No comments:

Post a Comment