Friday, June 24, 2011

'Teresek' Jantung Pisang


Ini memang favourite saya nih. Kalau balik kampung memang selalunya saya request ngan mek saya. Sebutnya mungkin berbunyi pelek sikit. Tapi kalau saya makan memang sampai menjilat jari la. Saya tengok dalam fridge masih ada lagi jantung pisang yang mek saya bawa dari kampung masa datang untuk event adik saya hari tu. So, apa lagi, dari di biarkan busuk or kering ceng gitu je dalam fridge tu baik saya try masak kan.

So, ape lagi.....dail je nombor telefon abah and "hello...mek masak teresek sedap la. kalu sah nak masak cemane eh?...."hehehhe....itu memang biasa berlaku ye. Asal nak masak benda yang tradisional sikit je mesti telefon chef di kampung. Then tulis je cara nak buat atas buku conteng Najla. Lepas dah masak resepi ntah kemana. kalau nak masak kali ke dua call lagi mek kat kampung. Itu namanya mengoptimumkan penggunan telekomunikasi.Hahahha......

Meh saya tulis cara-cara nak buat ni. Lain kali kalau saya nak buat lagi saya dah tak perlu telefon mek lagi. Belek sini je.

Bahan-Bahan
1. Jantung pisang - 1 1/2
2. Semangkuk isi ayam yang dipotong kecil
3. Bawang merah - 5 ulas
4. Bawang putih - 4 ulas
5. Santan - 1 biji kelapa
6. Serbuk kari - 2 sudu besar
7. Lengkuas - 1/2 cm
8. Kunyit - 1/2 cm
9. Halia - 1/2 cm
10. Ketumbar - 1 sudu kecil
11. Kerisik - 2 sudu besar
12. Gula dan garam
13. Cili - 7 biji
14. Asam keping

Cara-cara
Celur jantung pisang dan ketepikan. Kisar semua bahan di atas dan masukkkan dalam periuk berserta santan. Kacau sentiasa. Masukkan isi ayam. Setelah isi ayam masak bolehlah dimasukkan jantung pisang yang telah dicelur tadi. Perasakan dengan gula dan garam. Masak dengan api yang sederhana dan biarkan santan agak kering

Nota: teresek biasanya tak banyak kuah macam kari

No comments:

Post a Comment