Thursday, April 28, 2011

Giveaway : Bagaimana Menggalakkan Anak Membaca Buku

,


Kalau nak sertai sila klick sini ye


Harini saya rasa macam nak cuba menyertai giveaway buat pertama kali. Seronok kan berkongsi cerita anak-anak. Lain padang lain belalangnya. Dalam mendidik anak ni tiada silibus macam kita belajar di sekolah. Tiada garis panduan khusus yang boleh dijadikan rujukan. Jadi, atas kebijaksanaan kitalah dalam membentuk pewaris kita ni. Yang pastinya setiap ibu bapa pasti inginkan yang terbaik untuk setiap anak yang dilahirkan. Kecuali ada segelintir manusia yang gelap hatinya yang sanggup rogol anak, buang anak, jual anak dan banyak lagi la tindakan yang tak masuk akal.

Saya akui saya lambat bertindak dalam merangsang anak dari aspek pendidikan walaupun saya mengetahui bahawa seawal usia anak di dalam kandungan lagi ia dah boleh di rangsang. Sama juga dalam kes breastfeeding. Asyik lambat sedar je saya ni kan? Harap-harap lepas ni saya dah tak terlepas point-point penting dalam membesarkan buah hati saya.Hukhuk...

Sedang belajar Iqra

Saya percaya pembelajaran boleh berlaku di mana sahaja. So, tak kirala di mana kami berada saya akan cuba memberi input yang berguna. Kalau di dalam rumah,saya kira pembelajaran agak formal dengan alat bantuan mengajar tu semua. Kalau dalam kereta saya suka mengajak si kecik tu menyanyi nursery rhythm, kenalkan warna-warna yang ada disekeliling dan mengajarnya mengenal abjad dan nombor dengan membacakan no pendaftaran kenderaan. Kanak-kanak sangat suka dengan muzik dan warna-warna terangkan. Sebab tu saya suka cari lagu-lagu yang senang dan ada unsur pendidikan. Antara lagu kesukaan Najla lagu ABC, mari mengira, Mengira dalam bahasa arab, bangau oh bangau & twinkle2 little star.

Ok, mari kita tengok beberapa alat bantuan pernafasan eh..eh..pembelajaran yang saya gunakan untuk membantu Najla. Alat bantuan tentulah membantukan?heheh...



Saya belikan blok yang ada abjad dan nombor. Kiranya ini untuk ajar dia menulislah. Kalaula tulisan sayang ibu ni cantik macam blok nikan bagus.

Poster ni memang sangat penting. Letak kat laluan utama ye. Senang sket nak test. "Nak snack? Tunjuk dulu mane 'C'. 'C' untuk...COMEL. Sapa comel? Ibu comel !!! yeay....'C' untuk ...COMOT. Sapa comot? Najla !!!! hahahah....."

Drawing paper & magic pen. Harini bagi pen merah, esok biru plak, lusa itam, tulat kuning ...blablabla.....


Flash Card. Setakat ni baru ada 2 jenis. Satu untuk 'opposite' - yang ni beli kat Mydin dan satu lagi flash card dari Your Baby Can Read Lift The Flap card yang saya beli online.

Ni yang saya kategorikan apa sahaja yang boleh dijadikan alat bantuan mengajar. Kat atas tu saya ajar dia tulis nama sendiri, buat 'five' dan macam-macam. Tapi yang nampak kat situ adalah pancaindera yang ada kat bahagian muka. Muke sape yg kiut Najla lukis ni? Hehehe....

Najla jugak ade beberapa koleksi CD, ada CD Adik Pandai, Nursey Songs Vol 3 & 4, YBCR dan Bismillah. Yang paling dia suka Cd adik pandai.

4 comments:

  1. good girl..Qistina skrg pon sm gak dok menulis je..blk school je Na nk tulis..jgn usik..sama2 lah kita didik ank kita supaya menjadi anak yang bijak pandai..amin..

    ReplyDelete
  2. Amin....harap rajinnye berterusan la kan.

    ReplyDelete
  3. betulk tu, kena rangsang dari awal. semoga anak2 kita berjaya

    ReplyDelete
  4. kanak-kanak memang dilahirkan menjadi bijak kan?

    ReplyDelete