Thursday, March 17, 2011

Earthquake & Botol Susu

Saya di kampung sungguh sibuk. Tak sempat nak baca paper atau nak tengok TV. Lagipun TV asyik bukak chanel kartun jek. Anak buah yang ramai yang membuatkan kami yang dewasa takde chance nak tengok rancangan kami. Terpaksa akur pada suara majoriti. Hehehe...tapi time saya hangin dieorang buat tatau pasal solat saya amek remote & off TV. Padan muke korang. Sorang-sorang buat mulut muncung sambil membebel beredar dari depan TV. Ngeh..ngeh...ngeh...kugunakan kuasa autokratik ku untuk memberi arahan supaya mereka 'BERSURAIIII.....'



Lepas habis kenduri adinda saya tu barula saya sedar yang rupa-rupanya orang lain di negara matahari terbit tu dok tengah menangis. Mereka diduga dengan dugaan yang maha hebat. Masya Allah....terkejut sungguh saya. Tak tahulah kenapa saya rasa dekat je dengan bencana ni. Mungkin sebab Negara Jepun di dalam Asia. Ataupon mungkin sebab saya suke tengok cerita jepun. Relevan kah?? Apa-apa pun saya tumpang simpati pada mereka. Kalau Allah nak tunjukkan kuasa nya, tiada siapa yang boleh menghalang. Dia hanya hantarkan air sahaja dah boleh meragut puluhan ribu nyawa. Sesungguhnya Allah itu maha besar, Maha Bekuasa Sekarang ni bencana alam sangat banyak berlaku. Sebelum ni tanah runtuh di Indonesia, kemudian di Haiti dan sekarang ini di Jepun. . Moga bencana ini akan membuka mata kita semua yang dunia kini telah berada di akhir zaman. Dah menghampiri kemusnahan. Allah ingin memberi peringatan agar kita semua memperbaiki segala kesilapan diri sebelum terlambat. Ya Allah, peliharalah diriku, keluargaku & seluruh ummat islam dari segala perkara yang ditegah olehMu. Semoga kami semua kembali kepada agamaMu yang haq.

Saya terfikirkan keadaan orang-orang tua yang berlari menyelamatkan diri. Saya terbayangkan tangis anak-anak kecil yang mencari ibu dan ayah yang entah kemana. Saya tak dapat nak gambarkan perasaan takut menghadapi saat kematian di hadapan mata. Sungguh hati saya sayu, sedih & hiba. Semoga Allah memberi kita hidayah agar kita tidak leka dengan nikmat yang sementara ini.

Kelmarin Mr Abe tanya saya pasal botol susu. Saya pulak melopong tak tahu apa. Tula, orang beli surat khabar saya tanak baca. Hehehe...Tapi saya tahu pasal ancaman BPA ni dah lama. Cuma mungkin isu ni di timbulkan balik sebab dulu tiada tindakan oleh Kementerian Kesihatan. Bila ditimbulkan balik barulah kerajaan dah nak start pengharaman botol susu yang mempunyai BPA. Saya tahu yang botol bebas BPA agak mahal dari botol biasa. Tapi untuk kesihatan anak-anak baik la kita tukar serta merta kan. Semalam saya dah belikan botol susu yang baru untuk Najla. Saya terus mintak pengasuhnya buangkan botol-botol lama tu. So, kalau ada yang belum tukar tu jomla kita buat operasi tukar botol susu anak ye.


No comments:

Post a Comment