Friday, February 18, 2011

Tips Membeli Rumah

1klassifieds.....mesti korang biasa baca or tengok word ni kn?kalau pembaca setia Berita Harian lagila korang tahu. Itu sisipan dalam Berita Harian yang kita baca setiap hari. Saya suka baca ruangan ni sebab banyak info bermanafaat yang boleh kita dapat kat sini. Hari ni tips yang diberikan berkenaan 'Miliki Kediaman Ikut Bajet' oleh Mona Ahmad. Ok, meh saya list kan tip yang dibincangkan dalam isu ni:-

a) Selidik latar belakang pemaju
- Yang ni memangla sangat penting. mesti kita tanak tergolong dengan orang2 membeli rumah yang terbengkalai. Penat mananggung hurtang tapi rumah tak siap sampai sudah.

b) Meninjau kawasan perumahan yang sesuai
- Tak semua kawan kediaman sesuai dengan jiwa kita. ada orang suka tinggal di pinggir bandar, ada yang suka tinggal di tengah bandar. Dan ada juga yang suka tinggal di kampung. macam saya...suke sangat dengan suasana kampung.

c) Memilih kejiranan yang aman
- Yang ni memang saya sokong. Dalam Islam sendiri di anjurkan kita memilih jiran yang baik. Kalau kita orang melayu ni mestila la nak cari kawasan kejiranan yang ramai melayu dari bangsa lain. Bukannya bermaksud kita tak suka bangsa lain, tapi kalau sebangsa tu mudah berkomunikasi dan masing2 dah faham cara hidup orang Melayu. Tapi ada jugak kaum lain yang memang memahami cara hidup dan menghormati bangsa lain. Dan sya suka orang yang macam ni.

d) Berdekatan dengan tempat kerja
- Point ni memang sangat dititik beratkan. Yela, kalau boleh kite nak rumah yang paling dekat dengan tempat kerja. banyak kos yang boleh dijimatkan. Petrol boleh jimat, nak balik makan kat rumah pon boleh kalau da rumah dekat nih.

e) Pilih kawasan yang ada kemudahan asas macam surau, sekolah, taman asuhan kanak-kanak, masjid & pasar raya
_ Memang beruntung kalau dapat rumah di kawasan yang ada semua ni. Semua orang nak rumah yang dekat dengan segala kemudahan ni. Tapi yang pastinya harganya pon mestila tip top kan?

f) Pilih kawasan perumahan yang ada rangkaian laluan seperti lebuh raya dan pengangkutan awam
- Yang ini sangatla penting. Sebab kat Malaysia ni rangkaian laluan yang paling utama adalah jalan raya. Kalau rumah besar gedabak & come lote pon tapi takde jalan raya susah jugak. Sebab rapid boat or metro boat takde kat Malaysia inih ye tuan-tuan. So, harusla cari rumah yang ada jalan raya dan kereta motor boleh lalu. kalau zaman kesultanan melayu dulu semua orang buat rumah tepi sungai. tapi kalau sekarang buat rumah tepi sungai asek kene banjir je. negeri yang bukan berada di Pantai Timur pun dah kene banjir sekarang ni.

No comments:

Post a Comment