Tuesday, March 1, 2011

PENYESALAN INI SATU PERMULAAN

Pernah tak anda merasakan menyesal yang teramat sangat dengan tindakan anda? Saya pasti setiap manusia ada perkara yang disesalkan dalam hidup. Perkara yang membuatkan kita sesal mestilah sesuatu yang baik tetapi pada masa ia berlaku kita tidak nampak akan kebaikan itu. Mungkin juga kita menyedari ia baik tetapi keputusan yang kita buat didorong oleh perkara luar yang membuatkan pilihan kita songsang.

Okey, saya ingin berkongsi sesalan ini dengan setiap insan yang membaca coretan saya. Dan yang pasti sesalan ini ibu tulis khas buat buah hati ibu Ainun Najla bt Mohd Sukeri. Ibu mohon maaf atas ceteknya ilmu keibuan dalam membesarkan anak ibu. Seawal usia 2 bulan anak ibu telah ibu sogokkan dengan susu formula. Padahal ibu tahu susu ibu adalah susu terbaik untuk setiap anak. Dekat tin susu pun dah cakap susu ibu adalah susu terbaik. Tapi ibu ni degil. Kurang kesedaran tapi sombong tak nak cari ilmu. Bongkak sungguh kan ibumu ini? Anak ibu hanya dapat merasa susu ibu sehingga umur 6 bulan sahaja. Sungguh kasihan anak ibu ini.

Sekarang ni ibu sungguh menyesal. Ibu berharap Allah akan bagi peluang kedua supaya ibu dapat perbetulkan kesilapan lalu. Najla maafkan ibu ye. Memang ramai ibu-ibu di malaysia ni yang kurang kesedaran macam ibu. Dari pergaulan dan pemerhatian ibu, kebanyakan ibu-ibu akan sibuk mencari jenama susu yang sesuai apabila akhir tempoh berpantang. Malah keluarga terdekat pun sama. Lebih di kesalkan bila ibu yang tidak bekerja pun sanggup menuang susu lembu ke mulut anak. Sungguh ibu kesal dan sedih. Ibu harap sesiapa yang membaca blog ibu ini akan mencari ilmu penyusuan andai anda tidak tergolong dalan exclusive breast feed. Supaya kalian semua tidak menyesal seperti ibu.

Ibu mula terbuka hati pasal penyusuan susu ibu ni sejak ibu menjadi pengunjung setia blog ni. Ataupun blog ini. Ibu tahu banyak lagi blog lain yang memperkatakan isu yang sama. Terpulanglah asalkan kita mencari ilmu itu dan kita dapat memberi hak anak kita untuk menikmati sepuas-puasnya titisan susu ibunya. Anak-anak muda sekarang ni macam-macam perangai yang kurang elok. Itu effect bagi susu formula kah?


2 comments: