Wednesday, May 4, 2011

Hujan


Salam ceria semua. Hari ni pagi-pagi dah hujan lebat. Memang boleh membuatkan kita liat nak bangun pagi. Bila jenguk kat tingkap boleh nampak air bertakung kat depan rumah. On the way ke tempat kerja tadi pun ada 3 tempat yang jalannya ditenggelam air. Macam musim banjir pulak. Kalau rebus ubi makan pagi-pagi memang best ni. Teringat masa saya kecik-kecik dalam musim bah kat kampung.

Aktiviti paling penting kalau air naik secara tiba-tiba adalah selamatkan tanaman ubi mek. Kalau abah dan adik-adik lelaki pulak alihkan lembu dari kawasan ragut. Sebab kawasan mek menanam dan tempat ragut dekat dengan sungai. Masa kecik-kecik dulu memang malas-malas je bile mek suruh tukar baju dan turun angkut ubi. Sejuk tu buat kerja dalam hujan. Tapi lepas dah siap alihkan tanaman kiteorang enjoy main air banjir. Tebang batang pisang dan buat rakit. Best...best...pacat tu dah biasa dah. Tak heran pun. Cuma saya takut dengan lintah.

Balik main air pulak makan ubi rebus panas-panas dengan air kopi. Memang syok tak ingat. Aroma kopinya yang harum dan asap nipis dari ubi rebus memang buat saya terbuai jap. Dah abeh makan ape lagi, tarik selimut la. Hujan kan, memang tak boleh buat apa-apa lagi da.

Ada satu kali tu kami kami kena selamatkan ikan yang abah bela dalam kolam. kalau tak silap ada 7 kolam. So, kena pasang pukat dan cuba selamatkan sebanyak mana ikan yang dapat sebab ada kolam yang airnya dah melimpah. Kalau tak silap time tu abah bela ikan patin & ikan talapia. Abang Ngah saya hampir-hampir lemas sebab kaki tersangkut. Tapi nasib baiklah Allah bagi pelung untuk hidup lagi.

Saya terbuai dengan dunia kecil saya pulak dah. Ni yang buat rindu kat kampung nih. Padahal baru je balik kampung. Hehehe.....pagi ni kami tetap naik motor. Sebab hujan dah reda sket bila kami keluar tadi. Tapi kesian Mr Abe, mesti kesejukan sebab tempat kerja dia agak jauh. Balik nanti jangan lupa beli baju hujan ye. Asyik bertangguh je. Time hujan gini baru teringat nak beli.

No comments:

Post a Comment