Tuesday, April 26, 2011

Mengajar Anak Menabung

Menabung itu satu tabiat yang baik kan? Sekarang anda masih ada tabung? Kalau masa kita kecik-kecik dulu wajib ada tabung kan? Mak ayah kita mesti sediakan tabung sorang satu.

Waktu saya kecik-kecik dulu saya ada tabung buluh dan botol bedak. Tapi tabung tu tak pernah penuh pun. Kalau mek takde mula la dok korek-korek tabung tu. Kalau agak berat tu mula la nak berlagak. Sebulan ntah berapa kali saya kira. Nak berlumba-lumba sapa yang lebih banyak. Pastu sorok tabung bawah katil. Takot ada orang ambek. Hehehhe....seronoknya time tu. Kat tabung buluh tu siap ukir corak bagai nak soh cantik.

Untuk si kecil Najla ni pun saya sediakan tabung untuk dia. Saya nak didik dia dari kecil untuk berjimat dan ajar dia tentang financial planning. Perancangan dan pengurusan kewangan sangat penting kan? bila saya rasa handbag saya dah berat dengan syiling saya tugaskan dia untuk masukkan dalam tabung. Kekadang sampai abeh tempat saya korek nak bagi dia syiling coz she keep asking for coins. Bersemangat nak menabung si kecik ni. Bagusla anak ibu ni. Sambil-sambil tu saya cuba bagitahu dia untuk bezakan nilai rm 0.10, rm 0.20 dan rm 0.50. Pembelajaran itu boleh berlaku dimana dan dalam apa saja cara kan?

Esok-esok kalau tabung ni dah penuh boleh ibu belikan rantai untuk Najla ye. Kalau tak cukup kita gi goda Abi soh dia top up k. Berehhh....

2 comments:

  1. hehe..Qistina pon xleh jupe syiling terus kalut nk masukkan dlm tabung..tapi, bila dh byk ajak nk buka tabung tuh..nk kira tapi main y lebih..die ajak main2 jual beli nasi lemak..pastue gn syiling tuh..anak..anak..
    rindu tabung buluh ms kecil2 dlu kan....

    ReplyDelete
  2. betolkan. kalau sah dulu siap sanggup masuk bawah rumah semata-mata nk cari syiling yg tercicir. rumah kayu kn ade lubang-lubang. bagus sebenarnay kalau ank main jual-jual ni. boleh ajar dia bisness.hehehe...

    ReplyDelete