Wednesday, April 20, 2011

Masak Hari Minggu

Weekend lepas ada tetamu yang bertandang. So, saya ajakla makan malam kat rumah sama-sama. Oleh kerana dia ibu yang sedang mengandung anak sulung dan memang suke makan, saya masak agak spesel la untuk dia. Saya buat ikan stim. Jangan la kutuk saya okeh. Masak stim tu kire special la tuh sebab biasa saya masak goreng je lauk-lauk ni. Hehehe......Lagipun Mr Abe kurang minat sangat dengan masak stim ni. Dia suka yang garing-garing je. Jadik kalau nak yang garing harusla yang digoreng kan?



Seronok saya tengok mak buyung tu makan. Saya buat 2 ekor untuk 5 orang makan. 1 ekor tu saya ngan die je ratah. Memang berbaloi-baloi la masak untuk mak buyung ni. Lagipun ikan ni segar lagi. Mek saya bawak dari Johor. Ikan ni ditangkap di empangan. Jadi rasa dia lebih baik dari ikan yang dibela. Tu pon ada lagi kat dalam fridge tu ha. Tatau la bile nak abehnye. Nak masak apa lagi ye? Kena bukak web or buku resepi la jawabnya. Takan la saya nak goreng je hari-hari.

Sebelum tu, makan tengah hari saya bakar cencaru sumbat. Orang kelantan panggil 'Ike Khonge'. Masa kat sekolah dulu budak-budak asrama panggil ikan jaket. Emm...ikan pun ade gelaran jugak ye. Bab-bab bako ni saya serah kat Mr Abe. Nak hidupkan api pun sikit punye susah sebab jarang masak bako-bako nih. Hehhehe....tapi memang best la. Rencah dia pulak saya lebihkan cili api. Makan pulak panas-panas. Memang mengancam la


No comments:

Post a Comment